Magnez

W organizmie człowieka znajduje się około 25 g magnezu. Ponad połowa wchodzi w skład związków z wapniem, fosforem i występuje w kościach. Zapas magnezu w tkankach kost­nych zapewnia jego stały dopływ do potrzebujących go tkanek w momentach jego niedoboru w pożywie­niu.

Dzienne zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych ocenia się na ok. 300-400 mg, jednak ustalenie dokładnej ilości jest bardzo trudne, ponieważ każdy zarówno fizyczny, jak i emocjonalny stres powoduje znaczne jego ubytki. Magnez odgrywa kluczową rolę w metabolizmie komórkowym, bierze udział w ponad połowie procesów metabolicznych zachodzących w ustroju, nazywany jest więc pierwiastkiem życia. Jest czynnikiem wzrostu, regeneruje komórki, wzmacnia reakcje obronne organizmu, zmniejsza podatność na zachorowanie na raka i miażdżycę. Magnez sprzyja prawidłowemu rozwojowi zębów i kości oraz zwiększa aktywność tkanek. Jest konieczny do prawidłowego funkcjonowania mózgu i płuc. Bierze udział w proce­sie przesyłania impulsów nerwowych, wzmacnia układ sercowo-naczyniowy. Działa przeciwnie do wapnia obniżając napięcie nerwowo-mięśniowe, przeciwdziała więc bólom migrenowym. Istotne znaczenie ma więc zachowanie właściwych proporcji między wapniem a magnezem. Niedoborowi magnezu towarzyszy wyczerpanie, alergie, nerwowość i nadpobudliwość albo apatia i depresja.

Comments are closed.